tisdag, mars 18, 2008

Det här gröna byltet är min Drops sjal. Efter att jag fick antalet maskor att stämma förra gången har stickningen flutit på bra. Nu väntar det tionde varvet av bladmönstret och plötsligt är jag tillbaks i maskhelvetet. Jag är en manisk maskräknare. Jag vet inte hur många maskor jag räknat vid det här laget men det är bra många. Eftersom jag tycker det är så otroligt tråkigt att repa upp håller jag koll på maskorna varje varv. MEN - det har jag inte gjort under stickningen av bladmönstret av den enkla anledning att jag helt enkelt inte har gitit räkna ut det på förhand och mönstret anger inga antal. Inte förrän nu när tionde varvet ska stickas. Då ska det finnas 5 + 198 + 3 + 198 + 5 maskor.

Mina maskor stämmer nästan på pricken. Bortsett från en ytte pytte liten bagatell. Jag har tvååååhuuuundrrrrrafyyyyyrtioååååååtta maskor på varje sida! Vänta, vänta - måste bara.... *dunk, dunk, dunk* så ja, nu har jag slagit skallen i bordet några gånger. Det hjälper inte men fokus hamnar någon annanstans för en sekund.

Eftersom det börjar bli trångt som saligheten på stickan beställde jag en 100 cm Addi Lace:are hos Maria igår. Jag får vänta på den och sen ta tag i eländet igen och se om jag blir klok på var det blivit fel för just nu har jag ingen som helst aning.


My Drops shawl, with 248 x 2 pattern stitches instead of 198. Can't figure out where I went wrong and tear my hair out in agony. Have to put it aside until I get the l00 cm Addi Lace needle I ordered yesterday from Maria.


Näst på tur är Tropicana sockarna. Är 99% övertygad om att de ska froggas. Gillar inte när strumpor "kryllar" sig och det kan vara det som gör att jag känner motstånd mot dessa. På första versionen där jag hade lagt till 11 maskor stickade jag faktiskt några varv resår i början och det såg bra ut. Men så repade jag upp dem när jag tyckte att skaften blev för vida och mitt minne som är så otroligt bra men skrämmande kort hade annat i fokus när jag började om.


The Tropicana's will probably hit the frog pond. They curl in the leg and maybe that's why I'm not very fond of them. I'm heading for Ilsefin's pulse warmers instead.


Egentligen börjar jag misstänka att allt detta är tecken på att jag nu, äntligen, ska börja på Ilsefins korviga muddar. Har gått och suktat efter dem ända sen Ulrika släppte mönstret i Pulsklubben men då föresatte jag mig att sticka klart mina Tropicana först. Men eftersom jag inte ska göra det så - korvmuddar - here I come!


5 kommentarer:

Cina sa...

Helt rätt! Låt dem skämmas en stund och gör något annat under tiden. :)

Agneta sa...

Jag satt också med det problemet i det läget, det stämmer inte mot vad som står i mönstret på sjalen, men det funkar för du får göra en fler repetitioner . Du har fler maskor än 198 och det beror på att du på varv två i bladmönstret gör en massa omslag som inte har några motsvarande hoptagningar. Dessa hoptagningar kommer i slutet av bladmönstret. där finns det ett varv hoptagningar som inte har något motsvarande varv med omslag.
Jag har mailat drops om detta så vi får hoppas att det blir ändrat i mönstret att det ska så rätt antal maskor där

Agneta sa...

kollade på min sjal nu, det blir ett blad till på var sida om de du håller på med nu.

Helena sa...

Förstår oviljan till Tropicana, mina blev ett nystan igen!

Dödergök sa...

Jag håller också på med den där sjalen och maskantalet har verkligen inte stämt, jag har freestylat lite för att få det att gå ihop och det har funkat för mig men inte är det roligt inte. Din sjal blir väldigt fin i det garnet iaf så du får väl trösta dig med det!