fredag, augusti 07, 2009



Precis som det ska vara går livet så sakteliga vidare. Efter Svärfars sjukdom och allt bry med det känns det konstigt med den stillhet som infunnit sig nu när han är borta. Den Gamle bodde 16 mil bort och att då känna att nivån på omsorgerna låg på den rätta, höga nivån var inte helt enkelt. Mer än en gång har både Mannen och jag fått tankar om att ringa honom eller känt att det fanns saker att kolla upp eller fråga sjukvården om. Men det behövs inte numera. Märkligt är det...

Det stickas fast det är fasligt tyst om det. Så här efter tredje veckans semester (en vecka kvar) kan jag konstatera att jag stickat mindre men varit något mer nyttig i andra änden av stickeriet, nämligen garnlagret. När det började spridas lite halv panik i Bloggland på grund av små otäckingar var det inte utan att det kändes en viss oro här också. Började gå igenom hyllorna och hittade en, väldigt, väldigt, död pälsänger. Inget annat att välja på än att börja paketera mina älsklingar.

Jag är inte färdig ännu. Nä, det beror inte bara på att lagret var större än jag egentligen ville inse utan jag är så otroligt ordentlig att jag först fotograferar varje ynka litet nysta, listar respektive garns fakta, bildbehandlar och lägger så småningom in i Ravelry. Om jag varit 100% trogen uppgiften hade jag varit färdig nu men det finns lite annat att göra också så det får helt enkelt ta den tid det tar.

Däremot har min släng av ordningssinne fått oanade konsekvenser. Jag kan inte mera, med gott samvete, fortsätta fylla på stashen. Hemskt men sant! De
n här madamen har med andra ord ålagt sig ett garnköparförbud på oanad tid framåt. Däremot har jag sett till att skaffa mig två kryphål. Nr ett innebär att om någon kommer med en specifik önskan om uppstickat plagg, där passande garn inte finns i gömmorna, så får jag införskaffa det. (Ett ganska elastiskt kryphål måste jag tillstå. Tyckte jag var lite smart där.) Nr två - Mannens förslag när han såg mitt ångestfyllda ansikte - för varje nysta jag använder får jag köpa ett nytt. Men det ska jag försöka låta bli att använda så långt som möljigt.

Redan efter första veckan fick jag pröva styrkan i min övertygelse. Hälsade på Bonussonen i Karlskrona och "råkade" googla lite på garnaffärer. Ma
n kan ju faktiskt inte förvänta sig att köplusten ska försvinna bara så där, tycker jag. Vid första dagens tur på stan "hittade" jag "UlloLull" och min iver, när jag kikade in genom fönstret och såg Heaven's Hand som jag hittills bara läst om, var ganska svårartad. Så jag lämnade familjen med ett, hoppas jag, blasé uttryck i ansiktet och steg in i affären. Dottern följde med.

Vad hon tänkt sig bevittna vet jag inte riktigt men för att göra en längre historia något kortare var det Dottern och inte jag som lämnade affären med vånda eftersom hon förälskat sig i ett plagg uppstickat i Drops silke-alpaca och insåg att hennes börs inte tillät den utgiften. Men trots Heaven's Hand, Drops alla nyheter som jag inte hunn
it klappa så mycket på sedan jag började jobba och finfint garn från Färgkraft köpte jag absolut ingenting. Däremot blev det inget besök i Hemslöjdsaffären, som egentligen stod på tur, för jag vågade inte lita på att motståndskraften skulle räcka till där också.





Studentpresent till Dotterns väninna Isabella.
Fler bilder finns på Ravlery.



Mönster: Wool Peddler's Shawl (nr 2), Cheryl Oberle, Folk Shawls.
Garn: Merinokashmir från Stäkets Hantverk & Design. Handfärgad som blivit överfärgad av mig.
Stickor: 4 mm Addi Lace
Storlek: Har jag ingen aning om
Påbörjad: 2008-08-30
Färdig: 2008-09-14
Hot or Not: Enkelt mönster, snabb stickning. Att sjalen sen blev liggande så länge beror på att blockning inte är min favoritsysselsättning. Men när Dottern behövde en present till en god vän lossnade det. Från början var det en ganska kall lila färg som passar få personer så jag plockade fram färgburkarna för att ändra på det. Det blev mycket bättre, tycker jag, trots att färgen drog på lite ojämnt.


Det kommer mera. En annan dag. Nu ska jag njuta av fredagskvällen, äta godis och njuta av tanken att jag har en semestervecka kvar.





1 kommentar:

Visa Lisa sa...

Tack för fin kommentar i min blog! Sånt värmer! Du skiver allt en del klokt här också ser jag. Hit har jag inte hittat förut, så jag läser nog lite till, och tittar på några fler fina stickningar! Vilken fin sjal här ovan!