onsdag, februari 08, 2006

Filtning och magsjuka

Det blev ingen bronsgjutning för mig idag. Orolig natt, ännu oroligare morgon och så blev det som det blev. Därför fick jag stanna hemma den dag på terminen som jag verkligen sett fram emot. Rara Pia ringde däremot på sena eftermiddagen och berättade att min avgjutning av en strumpstickning med acrylgarn och bambustickor nr 4 hade blivit lyckad. Vågar själv inte ta ut någon glädje i förskott men jag får erkänna att det kändes lite bättre mitt i eländet. Får väl se när jag gjort efterarbetet, det kan kanske t o m bli en bild rätt vad det är.

När jag inte kräktes eller sov sydde jag ihop den lilla "kuvertväskan" som jag stickade igår kväll. Mitt första försök med filtning. "Väskan" är egentligen inte tänkt som väska utan snarare som en liten "necessär" att ha mensskydd i. Tycker alltid det känns pinsamt, så vuxen jag är, vid tanken på att "alla" kan se vad jag bär omkring på när jag öppnar väskan.

Broderade några fält med rosa på det grå, la en uppblåst plastpåse i "väskan" som i sin tur fick plats i ett örngott ihop med en annan uppblåst plastpåse. In i tvättmaskinen,
sedan jag sytt igen örngottet, i sällskap med tre klädesplagg. För att vara första försöket blev det inte så tokigt men det kunde ha filtat lite jämnare. Det var Karisma Classic som jag stickat i, av det garn som kom med posten igår.

Har gett mig på ett nytt, betydligt större, projekt ikväll. En väska i naturfärgat fritidsgarn. Detta garnet känns helt annorlunda än Karisman och spontant kändes det som om filtningen kommer att bli riktigt bra. Men vad vet jag, den glada amatören? Innan filtningen tänkte jag faktiskt också försöka färga väskan. Kanske lite bakvänt men eftersom garnet känns så väl lämpat för filtning tror jag att jag riskerar få den effekten redan vid en färgning. Därför blir det så här. Inte utan att jag räknar med att väskan ska få en omgång i tvättmaskinen också. Det är riktigt spännande det här. Kul!

Inga kommentarer: