torsdag, februari 09, 2006

Terminologiproblem

Filtning eller tovning? Förmodar att det rätta är tovning. Så har jag då bestämt mig en gång för alla vad jag ska kalla det. Är det sen helt åt skogen må det så vara. Jag har ändå kommit en bit på vägen idag. Ja, på den blivande väskan, alltså.

Har även börjat på mitt tredje "anti-broderi". Och så undrar kanske någon vad jag har emot broderier. Absolut ingenting! Tvärtom tycker jag att det är en högst trevlig sysselsättning med broderi. Det är alltså inte själva företeelsen som sådan som är anti utan snarare handlar det om mitt förhållningssätt till det jag gör.

Bakgrunden: tvivlande konstnär som givetvis är synnerligen begåvad (jag själv, alltså) kämpar ständigt mot sin perfektionism.

Allvarligt talat, allt började med en föreläsning av Nina Bondesson. Varva detta med Astrids tvivel på det hon gör (Hon är fantastisk både som
person och konstnär och hon är min stora förebild.) Efter föreläsningen fick jag en otrolig inspiration till att börja brodera och plötsligt skedde något när jag tänkte på Astrids begåvning och tvivel (samma som hos mig själv) och så fick jag bara orden "åt helvete med självkritiken" på näthinnan. Så blev det. Och broderierna ser ut därefter. Inget lätt arbete att ta sig igenom men det var tvunget om mina ord skulle vara trovärdiga.

När jag började broderiet hade jag en viss föreställning om hur det skulle se ut men vid ett ateljésamtal fick jag kritik mot det jag höll på med. Jag broderade för snyggt. Det resulterade i att jag släppte alla hämningar. Färgvalet hade jag redan släppt genom att först välja plats på väven och sedan tog garn utan att se vilken färg det blev. Och så har jag försökt jobba hela tiden, slumpmässigt. Ofta har jag heller inte vetat vad för motiv jag skulle brodera när jag valde platsen.

Men jag får faktiskt säga att jag blev riktigt nöjd. Sedan är det alltid svårare att gå på nr två, för att inte säga nr tre. Från början tänkte jag att det skulle bli fyra men nu vet jag inte om jag kommer så långt. Samtidigt har jag så många ord som borde få bli till broderier så, ja, jag får se hur många det blir till slut.

För att då återkomma till min tovning. Dottern blev väldigt förtjust över resultatet. Därför blir det nog så att hon kommer att få den lilla "väskan".

Inga kommentarer: