fredag, mars 17, 2006

Up to date

Lovade lite bilder häromdagen men har inte haft tid förrän idag. Kan konstatera att min fina kamera inte riktigt kan hantera färger så att de ser verklighetsnära ut men jag har trixat så gott jag kunnat för att få dem lite närmre sanningen.



Garnstudios Carisma, 100 % ull, superwash-behandlad (perfekt för den som inte gillar handtvätt) och glittertråd, också från Garnstudio. Från vänster, färg nr 16, 21 och 44. Jo, det är två olika nyanser rött. Sätter man ihop dem med glittertråden och stickar rätstickning på rundsticka nr 10 kan det bli så här:



Det är mycket snyggar i verkligheten! Det blir en fantastisk röd färg som är lite "levande" och glittertråden förstärker det intrycket ytterligare. Den blivande sjalen ska bli en present till kära väninnan vars favoritfärg är just rött. Vad den gröna Carisman ska bli till vet jag ännu inte men det är ju så mysigt att gå och känna, klämma och lukta på sin garnsamling.... tycker jag.


Fast jag donat med färgen på denna bilden blir den inte riktigt rättvisande men ändå lite mer lik än förra bilden på påfågelsjalen. Den är väl runt metern lång nu men som ni ser har jag fortfarande en del garn kvar.

Och till sist en lite häftigare färgkombination! Den är så fel och galen men jag gillar den stenhårt. Två färgställningar Inka stickad i "mistake rib" (vad det kan heta på svenska har jag ingen aning om) på stickor nr 9. Undan går det!



Funderar på om jag ska börja skriva lite på engelska också. Kan man göra det utan att bli portad från "Blogger" fast man inte är 100% säker på språket?

Det var allt för idag. Ha det gott alla!

2 kommentarer:

Gita sa...

Vad är "mistake rib" ? Jag tycker att den ser jättehäftig ut! Kanske man skulle prova. Jag har två nystan Inka sedan tidigare.

Annelie sa...

Mistake rib är "förskjuten" resårstickning. Du lägger upp ett antal maskor som är delbart med fyra plus tre stycken till. Sen börjar du sticka 2 r, 2 a. Sista maskan stickar jag aldrig utan jag lägger fram tråden mellan sista och nästsista maskan och sen bara lyfter över sista maskan till de andra. När jag sen vänder på stickan börjar jag direkt med 2 r, 2 a. Jag tyckte det såg lite konstigt ut i början men när man stickat några varv är det lättare att se att det faktiskt blir till något ganska schysst.

Ska kanske tillägga att jag använt 2 x 2 nystan för att få en lite längre halsduk. Men man kan få ihop tillräcklig längd med två om man kan tänka sig att fästa ihop ändarna med t ex en stor nål eller brosch. Sen beror det så klart på hur bred man gör den också. Jag har min 27 m bred och jag stickar ganska hårt, tror jag.

Lycka till!