torsdag, juni 29, 2006

Innan jag berättar om Köpenhamnsturen och dess garnorgier måste jag ju visa de här.
Before I tell you about Copenhagen and the yarn orgies I must show these.

De är färdiga nu, sockorna. Irriterande nog var garnet skarvat i nystanet till andra sockan så jag fick klippa av en bra bit för att få överensstämmande ränder. Får hoppas att knuten håller så sockan får ett långt liv.

They are ready, my socks!

Nej, det har inte bytt namn, Ripley's Believe It or Not heter fortfarande så och inget annat, vad jag än påstått förut. Det är 8 - 10 år sen vi var där förra gången och under den tiden har absolut ingenting hänt, det mesta känns gammalt och dammigt. (Visst Ripley är död och begraven för länge sen och det var han som samlade ihop all den här "kuriosan" men ändå...) Är därför högst tveksam till att ett besök där är värt entrén. Eller så är jag helt enkelt bara snål.

No, they hasn't changed the name, it's still Ripley's Believe It or Not and nothing else whatever I might have said before. It's 8 - 10 years since last visit and during that time absolutelly nothing has happened, everything feels just old and dusty. (Sure Ripley is dead and burried long time ago and he himself had gathered all this "stuff" but any way...) That's why I don't think it's worth the admission price. Or maybe it's just me that's cheap.

Men både Zoo och Tycho Brahe Planetarium (där vi såg Imax-filmen "Alien Adventure" i 3D) är jättebra. Och Tivoli. På Tivoli hade jag en ängels tålamod fast jag hade glöm
t min stickning på hotellet. Familjen åkte den ena "forlystelsen" efter den andra medan jag väntade. Och väntade. Sen väntade jag faktiskt lite till. Flera gånger om. Jag åker själv inget nu för tiden. Allt som snurrar gör mig illamående och berg-och-dalbanor...hmmm... det fanns faktiskt en tid när berg-och-dalbanor var det bästa jag visste. Av olika anledningar hade jag inte åkt på många år men så kom Balder. Var bara tvungen att prova. Den ser kanske inte så ruggig ut men under större delen av den färden mumlade jag hela tiden en och samma sak.... "Åh, fy fan! Åh, fy fan! Åh, fy fan!"

Both the Zoo and Tycho Brahe Planetarium (where we saw Imax movie "Alien Adventure" in 3D) are great. And Tivoli. At Tivoli I had patience like an angel dispite I forgot my knitting at the hotel. Family tried one ride after another while I was waiting. And waiting. Then I waited some more. Over and over again. I never ride anything myself nowadays. Everything t
hat spins makes me sick and roller coasters... hmmm... there was a time when coasters was something I really enjoyed. Because off different reasons I didn't ride one in years but then Balder came. I just had to try it. To make something that felt very long short I can tell you I repeated same phrase during almost the hole ride... "Oh, shit! Oh, shit! Oh, shit!" (Please parden my french!)

Tålamod, var det, ja! Tack vare att jag visat så stort tålamod på måndagen tyckte någon, främst jag själv, att jag på tisdagen kunde belönas med en promenad förbi en garnaffär när vi ändå var ute och kollade på Ströget och krin
gliggande gator. Bara för att titta, utanför alltså, så att jag senare skulle hitta lätt och behändigt på min egen Köpenhamn-dag. Men det blev ett besök. Det blev faktiskt två. Och som av en slump (jag lovar, jag hade ingenting med det att göra) råkade vi komma förbi en tredje också. Förbi och förbi, jag hade ju sett på Internet att de sålde ut sitt garnlager och då är det ju svårt att bara passera när man har chans att fynda lite. Men jag lovar, det var verkligen en slump!

Patience, it was! Thanks to showing all that patience monday someone thought, mostly me, that I should be rewarded by passing a yarnstore while we was cheking out Ströget and streets around. Just for looking, outside, so that I easily can find my way when having my Copenhagen day on my own. But I made a visit. Actually two. And like a coinsident (I promise, I had nothing to do with it) we passed a third one too. Passing and passing, I had seen on the Internet they where selling out their yarn and it's hard to just pass when you have the oppurtunity to make a bargain. But I do promise, it was really a coinsident!

På väg till affär nr ett och två (de ligger på samma gata ett stenkast från varandra) såg jag att en fjärde affär också är på gång. Den ligger på Klosterstraede, en tvärgatan till vänster om Ströget om man har Rådhuspladsen i ryggen. Lappen på dörren berättade att de skulle öppna inom kort men exakt när stod inte. Av det jag kunde se genom fönstret verkar utbudet lovande.

On our way to shops number one and two (they are on the same street very close to each other) I saw that a forth store is soon to be open. It's on Klosterstraede, a street to the left of Ströget if you have Rådhuspladsen behind you. Off what I could see through window it seems promising.

Då återstår den stora frågan: vad köpte jag då? Med tanke på att jag inte skulle köpt någonting blev det vääääldigt mycket. Men my
cket av det är sådant jag länge tyckt att jag "behövt".

All that's left now is the big question: what did I buy? To keep in mind I shouldn't buy anything I bought very much. But most off it is yarn I "needed" for a long time now.

Nämnde jag affär nummer fem? Det var där jag köpte Rowans Kidsilk Haze. Bakom Létt Lopi från Uldstedet.

Did I mentioned store number five? That was where I bought some Rowans Kidsilk Haze. In the back Létt Lopi from Uldstedet.


Sockgarner från Strikkeboden. Jag köpte något mer där men det är en present till personen vars hemliga nordiska vän jag är så det kan jag inte visa nu.

Sock yarn from Strikkeboden. I bought something else there but it's a present for the person whos secret nordic pal I am so I can't show you now.


Indiecita Alpacka från Handler. Både det rosa och det röda är mörkare än det ser ut på bilden.

Indiecita Alpacka from Handler. Colours are darker than in picture.

Detta låg och väntade i ett paket när jag kom hem. Handfärgade garner från Stäkets Hantverk. Det gröna är svensk ull spunnen i Estland och det röda är sagolikt mjuk alpacka.

Those were waiting for me in a package when I got home. Hand dyed yarn from Stäkets Hantverk. The green is swedish wool spun in Estonia and the red is very soft alpacka.

Nu ska jag definitivt inte köpa mer garner på väldigt lång tid. Det jag däremot ska göra är en att göra-lista med allt det jag har lust att sticka.

I'm definetly not going to buy any more yarn for a very long time. What I will do is to make myself a "to do-list" with all the things I would like to knit.

3 kommentarer:

HPNY KNITS sa...

I am 100% with you about the amusement park. I will not get on them, ever!
I love all your purchases and I bookmarked all the stores websites. you never know...
my favorite color combo is Rowans Kidsilk Haze& Létt Lopi. the red alpaca is very lovely too!
of course you "need" the yarn!

Pia sa...

Hej Annelie, Godt du kan lide garnet. Jeg har en del strømpeopskrifter. Hvis du skriver en mail og fortæller, hvilke typer mønstre, du bedst kan lide, så kan jeg kigge i arkivet og se om jeg har en, der kan passe dig :-))))
Mange hilsener
PiaT-Køge, Danmark - der heller ikke kan lide bjerg/dal rutchebaner :-)))

garnlek sa...

Heja, heja!! Snart har du en garnsamling lik min.