onsdag, september 06, 2006

Efter ett lite ytligare besök i "svarta hålet" är jag nu på väg tillbaks igen. Vet inte om det är en förbannelse eller välsingelse men klart är att de verkar vara tätt förbundna med kreativitet, de här själsliga slitningarna som jag drabbas av lite då och då. Ibland skulle jag gladeligen byta bort den kreativa gåvan jag fått mot lugn och ro i själen. Men när man då är som man är måste man försöka hitta sätt att förhålla sig till de här perioderna och mitt sätt har hittills varit att jag stängt ner omvärlden. Och ätit. Det förstnämnda inte på långt när lika hälsovådligt som det sista.

Nu försöker jag hitta nya sätt att hantera den ångest som väller över mig och det är förmodligen det i kombination med de viktiga beslut jag måste ta om olika saker som gjort att marken under mig skälvt till denna gången.

After a shallowish visit in "the black hole" I'm on my way back again. Don't know if it's a curse or a blessing but clear is they are tightly connected to creativity, these mental discords that I'm hit by from time to time. Sometimes I should gladely exchange the creative gift I have to some peace in mind. But then again, when one turned out the way one is you have to find ways to handle these periods in life and my way this far has been to shut down the world around me. And eating. First not as dangerous on my health as second one.

Now I'm trying to find other ways to handle all this anguish that strucks me and it's probably that in combination with several important decisions I have to make that made the ground shake under my feet this time.


Några ganska betydande ljusglimtar under denna tiden har kommit med posten. Marika hade en tävling som jag fick tröstpris i (tack Marika, jag blev jätteglad) men av hänsyn till paketets innehåll skulle man kunna tro att jag vunnit. Kolla själv!

Some pretty important high lights during this time has arrived by mail. Marika had a contest and I received a "comfort price" but considering substance of the package one could think that I won. Check for your self!

Ren ull! Något ska tovas men vad?
Pure wool! Something's ment to be felted but what?

Ljusglimt nr två kom från Anne i Danmark. Det andra paketet i Nhv 4 som innehöll ren glädje! Mitt andra paket adresserades till Berit i Norge. Det är alltid svårt att välja vad man ska skicka men om jag inte har en aning vad mottagaren tycker om väljer jag sådant jag själv skulle bli glad för att få. Och det verkar funka bra!

High light no two was from Anne in Denmark. Second gift in Nordic Secret Pal 4. I was so happy about this beautifully wrapped package! Felt like a girl again by the view of all the goodies: garden gloves, a little tinned can, cake candles, marmelade, chocolates, sweets and several pretty cards.

The second present I sent away was addressed to Berit in Norway. It's hard to decide what to send but if I don't have a clue about what receiver likes I send stuff I myself would be happy about. And it seems to work just fine!

På stickfronten har det gått frammåt en del. En halsduk i alpacka väntar på blockning. Shedir nr III, stickat i svart, lite tjockare superwash ullgarn har blivit ca 8 cm hög. Den har legat orörd de senaste dagarna eftersom jag känner mig tveksam till slutresultatet. På första "Yukon Leaves" har jag ca 10 centimeter kvar. Den blir så grymt fin att jag ibland måste stanna upp för att beundra mönstret! Jag stickar sockorna i Strömpe- & Jumpergarn som jag köpte när jag var i Köpenhamn. Det är en röd nyans som går mot vinrött fast ändå inte. Svår att beskriva och att ge en rättvisande bild kommer jag inte att lyckas med eftersom min fantastiska kamera inte riktigt kan hantera röda nyanser. Bilder kommer så småningom på det som varit värt att bevara.

Some progress of my needle work. A scarf in alpacka is waiting for blocking. Shedir no III, knitted in black, little chunkier superwash wool is about 8 centimeters high. Feel skeptic about result in end so maybe I'll frog it. 10 centimeters back on my first "Yukon Leaves" sock. It turnes out so pretty that I have to stop knitting and admire pattern once in a while! I knit the socks in yarn I bought when visiting Copenhagen. It's a red-burgundy colour that's hard to describe. Won't be able to show a fair picture of it cause my fantastic camera has problems handling red colours. I'll post pictures later on of what's worth keeping.

3 kommentarer:

HPNY KNITS sa...

sorry to hear about your dark times. sounds like it is passing. I hope.
the red, mushroom, blue for the socks ( from Copenhagen) are lovely together! would love to see your WIP pix. how about pix from the show?

IngelaS sa...

Jag kallar mina sådana perioder för mullvadsperioder, jag kommer bara ut för att handla och hämta och lämna ungarna. Rullgardinerna är nere i alla rum på bottenvåningen. Fast jag är inte deprimerad, nästan tvärt om jag älskar att pyssla och skapa då.

Sidsel sa...

Det er vondt å falle ned i slike dype hull,men jeg tror at man kommer styrket ut igjen...selvom det ikke føles slik idet hele tatt,..mens man er der i mørket*nikke* Lykke til videre..og en trøsteklem fra meg :o)

http://blogg.hobbyboden.com/sidsel/

Og tusen takk for ditt svar på min blogg...angående ditt vakre lille sjal *nikke*