fredag, maj 11, 2007

Tyvärr inga bilder idag heller.

Har stickat vidare på min "Shaped Triangle" och nu kommit till spetskanten. Börjar oroa mig för om garnet ska räcka. Enligt mönstret skulle det gå åt 1070 meter och jag bunkrade upp med 1200 men så är det det där med att sticka provlappar. Nä, just precis, jag gjorde det inte denna gången heller.

Jag vet inte om det är jag som har otur med tänket men jag resonerade som så att det kunde kvitta med masktätheten för det resulterar bara i att storleken blir antingen mindre eller större och eftersom storleken, i det här fallet, inte spelar den minsta roll så blir det bli bra vilket som. Men så kommer den där andra rösten in och säger "men om du nu stickar löst som han med horn på...?". Så nu är jag lite villrådig. Faktiskt. Och jag som har fått papper på att jag inte är så korkad som jag känner mig....

Jo, det är så att jag har gjort tester på Arbetsförmedlingen och jag blev ganska förvånad över resultaten. De flesta i varje fall. Vad gäller matten så var det ingen nyhet. Jag är verkligen ingen naturbegåvning! Men det är faktiskt inget jag direkt ligger sömnlös över. När det gäller ord var det egentligen heller ingen nyhet. Jag har alltid haft god hand med ord och bokstäver men att jag skulle toppa resultaten på flera av "ordtesterna" trodde jag aldrig. Resten av testerna hamnade jag över medel i olika hög grad. Det jag mest av allt är förvånad över är att jag faktiskt tänker ganska logiskt. (Se där, till och med er har jag lurat!) Har alltid haft intryck av att jag i många lägen har ett helt annat sätt att tänka än stora flertalet.

Några av testerna pekar också på att jag har koncentrationssvårigheter och blir otroligt störd av ljud. Och det var väl både väntat och oväntat. Jag trodde nog inte att det skulle vara så tydligt men, men. Trots det är jag nog mest glad över att jag faktiskt inte är så otroligt korkad som jag ibland känner mig. Det skulle varit intressant och sett vad motsvarande resultat hade blivit några år innan jag gick i väggen.

Får väl återgå till stickning igen efter denna utläggningen. Påfågelsjalen har inte blivit ett endaste ynka varv längre sedan sist. Den är ju så tråkig och inte gör det minsta nytta att garnet är underbart att klämma på. Försöker ge mig själv restriktioner typ "Jag får inte sticka på stora sjalen förrän efter minst tre mönsterrepetitioner på silkesjalen" men jag lyder ju inte. Helt obstinat och fullständigt hopplöst odresserad är jag. Försökte med moroten (ja,ja, mutan då) "När jag stickat klart Dotterns sjal kan jag gå och köpa några nystan riktigt fint garn till mig själv". Men gör det någon nytta? Nähä, du. "Jag är inte sugen på att köpa minsta lilla fiber just nu". Och det är ju liiiiite oroande måste jag erkänna. Att inte känna sug efter mera garn. Tror min själ jag får gå och tempa mig!

Short in english:

Sorry no pix today either.

"Shaped Triangle" grows and I have now reached the lace edging. Worrying about if I have enough yarn. Pattern asks for 1070 m and I have 1200 but then again I didn't swatch this time either. Maybe I have bad luck with my thinking but I was sure 1200 m should be enough. Well that was before the inner voice started to anoy me with it's "What if you knit very loose....?". I'm trying to convince myself that I like to live "dangerous". Don't think I will succeed though.

The status for Daughter's "Feather and Fan" silk shawl is the opposite. It hasn't grown with a single round. The yarn is wonderful and so soft but it doesn't matter. It is still a booooring knit. One could think that restrictions like "I may not knit on the big shawl until I have knitted at least three more pattern repeats" would do but I don't obey. I am hopeless. Tried "When I am finished with the silk shawl I can buy myself some fancy goodies". Does that make progress? The only answer I get is "I'm not in the mood for new fibers". Does that worry me or not? Not feeling up to more yarn? I can hardly believe it. I must be sick. Think I have to go take my temperature!


3 kommentarer:

Agneta sa...

Inte sugen på att köpa garn. Låter som en allvarlig sjukdom;-). Sticka provlappar ska man ju göra men vem orkar det. Inte jag i alla fall. Det är mitt stora problem. Skulle vara väldigt bra ibland att ha en provlapp.

LenaL sa...

Ja, hur i hela världen ska man bära sej åt för att uppfostra sej själv? Provlappar, tråkiga arbeten ställda mot roliga ... Har länge och ofta funderat på vad jag ska ta mej till för att få ordning på mej. Fast å andra sidan, det är faktiskt roligare att vara olydig!

Anonym sa...

Tack för den snälla kommentare om min gröna schal! Den får vara kvar som den är bestämde jag mig för efter flera snälla kommentarer.
Stickning ska vara lustfyllt så jag tycker att det är bra om du är olydig. Förhoppningsvis blir den tråkiga schalen en dag roligare så brukar det vara för mig.