måndag, april 20, 2009



Även de godaste intentioner kommer på skam ibland. Får väl ändra benämningen på närmaste tidens bloggning till "en-lite-då-och-då" i stället för "en-om-dan". I varje fall tills jag har presenterat alla småpryttlar.

Köpte Ruth Sörensens möss-mönster hos Maria. Det här är den andra i ordningen som jag stickat. Den första ska också få vara med men först när Dottern burit den under dokumentationen. Första mössan blev något större än efterföljaren och Dottern har både mycket och tjockt hår och faktiskt gör det ganska stor skillnad när det kommer till passform. Sen är det heller inte utan viss betydelse att jag stickade den lägre modellen i andra försöket. Fortfarande är båda mössorna hopplöst oblockade men ett större huvud gör underverk i sådana fall och eftersom det är typiska tjejmössor hoppas jag att Dottern ska använda dem - nästa vinter.





Jag gillar den här smygande övergången där man till slut bara anar mönstret.






Mönster: Ruth Sörensen som redan nämnts ovan
Garn: Till resåren har jag använt lite överblivet Silkte-Tweed från Drops, det helröda är Klippans Ullgarn och den andra mönsterfärgen är Kauni Effekt EQ 8/2
Stickor: 3,0 och 3,5 mm rundsticka + 3,5 mm strumpstickor
Storlek: Ett lagom stort kvinnohuvud, typ.
Påbörjad: 2009-01-02
Färdig: 2009-01-06
Hot or Not: Resåren börjar redan på insidan vilket gör att mössan sluter till ordentligt om öronen. Två färger = tjock mössa. Den är varm, riktigt varm. Att den sen är snygg också gör inte saken sämre. Enda aber som jag upplever det är den lilla flirpen som sticker ut precis ovanför resåren. Känns som den är onödigt omständig att göra. När jag gjort den färdig på första mössan visste jag precis hur jag skulle förenkla momentet men det hade jag lyckats glömma till mössa nr två. Men inte heller då skrev jag ner min "geniala" lösning. Varför jag ännu en gång inbillade mig att jag skulle komma ihåg lösningen inför mössa nr tre har jag ingen aning om. Säger bara - suck!



Hur går det med favoritprojektet? Jo, tack, framåt en liten bit i taget. Det säger inte mycket men så här ser en Fountain Pen Shawl ut precis innan kanten börjar stickas.






Eftersom jag stickar med 3,5 mm i stället för 4 har jag lagt till en repetition av mönstret. Om det sen gör någon skillnad jämfört med skillnad i stickstorlek låter jag vara osagt men sjalen kändes mycket bättre när omgång nr elva var färdig. Lagom stor liksom.

Med den elfte repetionen tog också första nystanet slut. Jag lär alltså ha mer än ett och ett halvt nystan över när sjalen är färdig
(garnet var tänkt till en annan sjal från början). Så bra då att jag valt en nyans som är tacksam för färgning.



Inga kommentarer: