måndag, december 07, 2009



Förra helgen kom mail från Helylle att Garnstudio lanserade sitt nya sockgarn "Delight" till superbilligt pris. Vad passade då bättre än att ta sig en tur till Kristianstad på den lediga
måndagen och inhandla några nystan ljuva färgställningar.


Nr 10




Nr 11




Nr 05




Nr 09



Första projektet är redan klart. Det blev ännu en julklapp som kan ses här. Var ju tvungen att genast testa garnet för att se om det motsvarade de förväntningar som byggts upp bara genom utseendet.

Mitt utlåtande är "jag vet inte". Julklappen har stickats på 2 och 2,5 mm stickor och det var inte något direkt nöje att sticka på de tunnaste stickorna. Garnet delar sig lätt och det blev inget flyt i stickningen. Betydligt bättre kändes det när jag gick upp ett hack och bara stickade på. Vackert blir det i varje fall och sen får framtiden utvisa hur hållbarheten är. Lite stryktåligt bör ju garnet vara med sina 25 % polyamid.

Ett är då säkert, jag vill genast börja med en ny stickning, bara för att se hur nästa färgställning kommer att se ut.



1 kommentar:

Sofia sa...

Tack för tipsen! Och det känns lite bättre att läsa om att garnet delar sig o sånt... Då behöver jag inte tråna lika mycket.. ;)
Fick dessutom klämma på det idag och det var inte så mjukt som jag trott, utan mer som ett vanligt sockgarn typ.
Fin julklapp (Ravelry-kikade). Kramis!