måndag, februari 08, 2010

...


Wip: Gladsockar till mig i Regia Cotton Top Color. Är tveksam
om dessa blir färdiga. Har stickat ovanligt löst så de känns lite stora.



Att vara magsjuk är inte min uppfattning om att ha kul. Men det är bara att gilla läget och försöka göra sånt som får tanken att fly bort från illamående och annat otrevligt. Att gossa med kelsjuka katter är ett alternativ. Så länge de inte bestämmer sig för att de tvunget måste ligga på ens mage. Not nice. Not nice at all. Då får man vänligt men bestämt förflytta dem till andra viloplatser.



Wip: Clapotis i Fame Trend.



Klappar man inte katt kan man ju blogga. Hade en fotosession igår när jag fotograferade alla mina pågående projekt, ja, dem jag kommer ihåg och som ligger på lättåtkomliga ställen. Förevigade också garn som jag köpte i slutet av förra året. Har varit lite dålig på att dokumentera inköpen men det är väl mest för att samvetet tärs en aning av nya garninköp. Har lovat mig själv att vara ganska restriktiv detta året men ger ändå visst utrymme för fiberinförskaffning. Som till exempel Wollmeise. Köpte två nystan Sockenwolle som Mannen skulle få ge mig i julklapp men sen tyckte han att jag kunde få det ändå. Och mot sådana påtryckningar är det svårt att värja sig.



Wollmeise Sockenwolle 80/20 Twin, "Limone" Knallgult så det förslår.
Perfect för strumpor. Eller varför inte
fingervantar i något av många
vackra mönster från
Laris Designs.




När jag sedan var ledig i fredags kändes det som att slösa bort en möjlighet att inte hålla uppsikt efter Wollmeises fredagsuppdatering. Så då blev det två gånger två nystan med ännu mer Sockenwolle. Jag blir så himla stressad att knappt hinna blinka innan allt garnet är slut så det blev kanske lite mycket av samma färg. Men eftersom jag fortsätter att sticka sjalar mer än strumpor lär det gå åt ändå. Så småningom.



Wip: Ishbel, pendlingsstickning i blygsamt format.


Den 20 februari öppnar Tant Thea i Helsingborg och det ser jag verkligen fram emot. Ska definitivt vara där men efter det, då ska jag endast vid extremt få tillfällen köpa mer garn under närmsta decenniet. Eller nåt. Det är ju en utmaning i sig att sticka utav det som ligger på lagret, speciellt när det oftast består av udda nystan som inte räcker till en hel tröja, till exempel. Men det ska bli bättring på den fronten också. Har införskaffat ännu en hylla till mina skatter och under veckan som kommer ska alla gömmor gås igenom. Varenda liten tåt ska komma fram i ljuset. Ordning och reda ska åter härska i den här damens hyllor där det ska "pyntas" med hjärtan av cederträ för att mota smådjävlar i grind. Pälsängrar, mal och andra kryp göre sig icke besvär.

Sen har jag ett par andra projekt också varav det ena är lite hemligt. Det som inte är hemligt får ni se en annan dag. Andra garninköp än Wollmeise har mest bestått av ullgarn från Klippans Yllefabrik i glada färger som cerise, rött, orange i olika nyanser, gult, lime och lite svart. Lite knalligare färger än de haft förut. Kul, tycker jag, som älskar färg trots att jag mest klär mig i svart.


Inga kommentarer: