fredag, maj 07, 2010

...

Att vakna onödigt tidigt (5:45) en ledig fredag kan tyckas onödigt, tycker jag. Men kommen i den åldern då det är svårt att somna om är det bara att gilla läget och göra det bästa av situationen. Efter avklarad frukost och med påfyllning i kaffebaljan kan man med gott samvete sätta sig och ta några varv på en pågående stickning innan plikterna får ta vid.

Med de långa varven slätstickning på min "Violcitron" kan tankarna löpa bäs
t de vill och de hoppar från planering av älskad Sons konfirmation till lika älskad Dotters student till ombyggnad av kök till återuppbyggnad av skövlad trädgård till konfirmation till student till.. ja, om och om igen i olika banor återkommer jag till samma ämnen och försöker göra upp en prioriteringslista i huvudet.

Tidigare, under lång höst och ännu längre vinter, har det mesta känts övermäktigt, med allt som står på tur och allt som måste göras i och omkring huset, men någonstans måste man bestämma sig för att ta en sak i taget och låta den få bli färdig innan nästa ockuperar. Kanske är det det som är det svåra, att bestämma och att börja med bara en uppgift och låta allt annat vänta.


-----




Ibland när man minst anar knackar Fru Fortuna på dörren. De här finfina nystanen vann jag hos Lienes Design och de ska bli en sjal, rätstickad på tvären, med ett varv effektgarn var 20 - 25 centimeter. Kanske blir det min nya pendlingsstickning när jag läst ut böckerna om Arn för tredje gången. Det gröna, Soft Dream Kid Silk, är underbart mjukt och kommer att ligga gott mot halsen till kommande höst, och effektgarnet, Grazia, känns väldigt trevligt det också.

Trevlig helg på er!





Inga kommentarer: