fredag, mars 31, 2006

Debut på engelska

Det här blir mitt första försök att skriva blogg på engelska. Kanske blir det sista också, vem vet? Mitt ordförråd är ganska rostigt efter åratal utan att jag använt språket men jag hoppas att de som inte förstår lämnar en kommentar så jag kan återkomma till dem. Tror egentligen inte att särskilt många blir grymt störda över att språket haltar och blir de det är det väldigt enkelt avhjälpt.

My début in English

This is my very first attempt writing my blogg in English. Maybe it will be the last one to, who knows? My vocabulary is quite rusty after lots of years not using it but because I'm going to London end of May I have to polish it up. And if you don't understand please leave a comment and I will get back to you.

Var på Landskrona Museum idag och tittade på utställningen "Stickning - ett hantverk att utveckla" av Britt-Marie Christoffersson. Utställningens sista dag i Landskrona är den 2 april. Har du möjlighet, åk dit innan! Jag är alldeles fascinerad och förstår inte hur hon burit sig åt för att sticka alla dessa olika varianter. Fantastiskt kul att se! Och så förstår man ännu mer hur otroligt mycket det finns att lära sig. Skulle vara jättekul om någon i mina trakter höll kurser i stickning. (Har fått ett enormt behov av att lära mig sticka snoddar.) Eller om det ens fanns stick-caféer. För en skåning är 15 mil lång väg att åka och det är vad jag får köra en dag om jag ska till Malmö. Ska kanske ta och googla en runda....

Was at the Museum of Landskrona town today and checked out a knitting exhibit by Britt-Marie Christoffersson. I was amazed and can't figure out how she done to knit all these varieties. Great fun! And so much to learn.... suddenly I've developed a need to know how to knit I-cords...

Nu återstår inte mycket innan min Inka-halsduk äntligen är färdig. Ska sedan återuppta stickningen på babykoftan innan den övergår till att bli ett ufo. Och så måste jag bestämma vad jag ska sticka för sjal av det röda ullgarnet. Vill gärna att den ska bli färdig snabbt men rätstickning är inte särskilt kul mer. I morgon ska jag äntligen blocka min påfågelsjal. Snart blir det nya bilder!

Soon the Inka scarf is finally done. Then I have to get back to the baby cardy before it turns into a ufo. And I have to decide what shawl to knit with the red wool yarn. I would like it to be a speedy knit. Tomorrow I'll finally block the feather and fan shawl. New pics soon!

Ha det bra! Take care!


1 kommentar:

Anonym sa...

Hej.

Att sticka snoddar, i-cord, är enkelt att lära sig själv. Låna en bok på biblioteket, finns en jättebra vars namn jag glömt, eller gö bara så här:

Tag ett garn och två strumpstickor (viktigt att det är strumstickor, det får inte sitta någon plopp i änden!)i lämplig grovlek, lägg upp 3-6 maskor (jag skulle föreslå fem, typ, det är enklast) och sticka ett varv räta maskor.

Vänd inte arbetet använd dig inte av någon slags "fin-i-kanten"-maskor, sticka bara räta.

Ta sedan garnet och dra det fram till den första maskan på varvet, och sticka ett varv till. Så går det till: Man stickar helt enkelt räta maskor utan att vända på arbetet, hela tiden med rätsidan framåt, och så drar man tillräckligt hårt i början av varje varv för att arbetet dras ihop på baksidan och blir en tjusig snodd. Snodden blir alltså slätstickad, men det har du väl redan förstått.

Enkelt och kul, tycker jag.

Visst förstår jag att du skulle vilja gå på stickcafé, jag gör det regelbundet och finner det väldigt givande, men du kanske kan gå en gång iallafall? (då får du blodad tand och vill gå igen, men sånt ä livet...)

Lycka till!
Kram, Fosco