måndag, oktober 26, 2009






Percy-sjalens eventuella framtid är fortfarande oviss. Garnet, handfärgad alpacka från Stäket, är ljuvligt och kanske vill jag inte att arbetet ska vara helt förgäves så jag funderar vidare ett tag till på om jag kan få ihop en bra lösning med egen fortsättning. Har inte tänkt särdeles mycket på det hittills utan bara stoppat undan stickningen tills vidare. Det vore trevligt om garnet äntligen fick bli till något på riktigt eftersom det repats upp ett par gånger tidigare från andra saker som inte ville bli.




Restgarnsmössan ska jag repa upp en bit för att göra om intagningarna på skulten. Det är de som blivit förfärligt fula och jag tror det är därför det inte känts riktigt bra med mössan. Förutom ovissheten om den ska passa ett litet barnhuvud förstås. Utgick från ett mönster i den här boken och använder tunnare garn och stickor. Har också varit och tjuvmätt på en maskinstickad mössa i liknande modell när jag var på stora köpcentrat senast. Utifrån det verkar storleken okej men hur slutresultatet blir vet jag ju ändå inte förrän mössan sitter på rätt huvud.






I väntan på att tankarna skulle klarna och beslut skulle formas började jag på en annan liten sak. Mönster hämtat från "Knit. 1" och färdig version kan ses här också. Påbörjade en till mig själv tidigare men den blev alldeles för stor, något som verkar vara ganska allmänt enligt Amys blogginlägg, så den är redan froggad. Precis som i fallet med föregående skapelse har jag använt tunnare garn (Drops Alpaca) och stickor (2,5 mm) än mönstret angav. Därför är även här osäkerheten stor om ifall baskern ska passa eller inte men det finns väl alltid något huvud att sätta den på även om det bara skulle tillhöra en docka.

Har känt mig sliten sen Stockholmsäventyret och fattar fortfarande inte (hur det nu är möljigt) att roligheter tar så hårt på mig. Helgen har också varit hektisk utifrån mina mått mätt eftersom vi hade kalas för högt älskade Mannen igår. Trots att det var ett söndagskalas och gästerna var här i lagom tid för att äta lunch och sen åkte hem ganska tidigt är jag jättetrött idag. Därför njuter jag extra mycket av min lediga måndag och tänker tillbringa dagen i lättjans tecken. Näst på tur står en stor kopp te och återgång till den mjuka, luddiga alpackan. Vad gött jag har det!



Inga kommentarer: